lördag 18 maj 2013

Fredag. Vi var i Vaggeryd där Chinook startade och inledde med stor startgalopp. Han var sedan fyra i mål. Min sköte- och delägda häst Zoella Coeur genomförde kval på fint sätt. Därefter åkte jag till Färjestad, det blev galopp i första sväng tyvärr och därefter visste hästen vart utgången var för han ville ut och vände upp som på en femöring. Sedan skulle jag lägga in min utrustning i bagaget på bilen och stängde igen bakluckan OCH DÅ LÅSTE SIG HELA BILEN med nyckelknippan i framsätet. Fick ringa assistanskåren som kom och bände upp dörren och fiskade upp nycklarna. Halv 2 var jag hemma och idag har vi varit på vår gemensamma 800-metersbana (nyvalla) och tränat. Imorgon är vi i Vaggeryd med unghästar.

På måndag åker jag på lunchtrav till Tingsryd för att rida Corrado Abb. Han har varit bra i alla sina montéstarter. Sista två starterna var i sulky i vintras och de var inte lika bra. Motståndet i Tingsryd blev rätt tufft måste jag säga. Outsider i programmet. Femma med Corrado. Han behövde detta lopp efter väldigt långt tävlingsuppehåll. Med detta lopp är han förmodligen vassare i nästa start. Han kändes fin men behövde lopp som alla hästar! Tangerade sitt rekord så det kan bli bra framöver. På måndagskvällen är det Mantorp på schemat. Treårige A Big Surprise gör sin första start i lopp 1. Bra häst! I elfte loppet startar Chevalier du Nord, första starten för oss och inte startat på länge. Seger med A Big Surprise. Kanonbra prestation efter tufft lopp. Chevalier galopperade från start och hade ingen större tanke på att ställa sig denna dag. Såg fin ut i provstart.

Rudolf den Tredje är under träning efter sin andra operation. Nu ska det nog kunna gå bättre. Allt verkar bra och han kommer förhoppningsvis kunna starta nu i sommar.

Jag tänkte för några dagar sedan om jag skulle köpa en häst för monté, men man får ofta skador med sig på äldre hästar och det är inte alltför lätt att hitta lämplig häst. Så jag köpte en ettårig hingst e. Spotlite Lobell istället. Sista årskullen i år, endast 15 avkommor, då hingsten dog 2011. Han kommer hem nästa vecka.. Lika bra att satsa underifrån om man ska komma någonstans. Älskar Spotlite Lobells avkommor, de gör sitt bästa och är underbara individer.

2 kommentarer:

marina ----- montéryttare sa...

Hörde att ni köpt en häst i Lenhovda?
min kompis morfar som föder upp, är det den hingsten du köpt till dig?
Letar oxå montehäst..det är hopplöst att hitta ngt..vill inte heller ha ngt för gammalt, men samtidigt vill man ha nåt att rida på nu! ;)
Lycka till på Tingsryd =)

Unknown sa...

Hej! Den har min pappa köpt, det stämmer!! :) den ettåringen jag köpt är påväg till mig just nu uppifrån Umeå! Så vi har två ettåringar hemma snart! Känns hopplöst att hitta bra montéhäst, antingen kostar de väldigt mycket eller så dras de med skador! Hoppas du hittar något!