måndag 13 maj 2013

Vi har kvalat två hästar, A big Surprise och Chinook, som kommer att starta snart. Båda var fina i kvalen. Zoella Coeur kvalar på fredag i Vaggeryd lunchtrav. Jag är anmäld på en häst i montékval där, men den ska de stryka då den gick stayerlopp i fredags. En annan gång kanske..

Torsdag V75 Åby med Go de Luxe. Spår 2 bakom bilen, mycket startsnabb.

Jag åker till Färjestad på kvällstrav fredag för att rida Purple Rain Dream. Den verkar stark. 40 meter tillägg, lång distans.

-

I övrigt är det väldigt mycket montélopp som stänger ute oss lite mer "rutinerade" ryttare. Ett litet exempel nu det närmsta, igår söndag 12/5 Mantorp, fredag 17/5 Vaggeryd och fredag 24/5 Kalmar.. alla under samma tidsperiod och samma "region". Dåligt tycker jag självklart eftersom jag inte får rida. Jag är ej ensam om att tycka att de lägger in alldeles för mycket sådana lopp, de flesta tycker samma. Dessutom har de lagt in en ungdomsserie med 25 lopp för ryttare födda -88 eller senare. Där felar jag på en månad då jag är född i slutet av november -87. I monté känns det inte som att åldern spelar någon större roll då det mestadels är tjejer mellan 18-40 som rider. Det är inte samma i monté som det är i sulky. Klart det hade varit skillnad om en "ungdom" kör sulkylopp mot tex Lennart Forsgren som har rutin så det svämmar över. Men det är ingen större skillnad på en tjej som är 24 och en som är 28 som rider.
Tycker de gör fel som stänger ute oss så mycket. Max 25 lopp 2012 innebär också att man kunnat rida hur mycket som helst innan 2012. Konstig regel tycker jag. Om man ska ha lopp för nya får det väl isåfall vara "Max 25 lopp i livet", så de får lite fördel och erfarenhet innan de möter alla andra ryttare. Iallafall så ligger det massvis av sådana lopp (max 25 lopp 2012) under de bästa månaderna att rida och där montén ska synas som mest. Känns inte som att det höjer monténs status för dagen, jag tror vi hade behövt några år till innan de börjat stänga ute. När montén i Sverige är på en hög nivå då kunde de möjligen börja stänga ute, men då hade det också varit fler montélopp och fler alternativ. Nu är det dels få montélopp och dessutom många av dessa som man inte får rida.

Jag vet att det skrivits ett brev till ST där flera ryttare varit med och deltagit, men fick till svars att det var såpass hög klass på montén nu att det var dags att kategorisera oss. Jag kan hålla med om att de kan stänga ute ryttare ibland så att fler får chansen. IBLAND! Men mängden av dessa lopp just nu tycker jag är alldeles för stor. Det är tråkigt, för de som vill satsa förlorar nog ganska så mycket på detta. Självklar ska nya ryttare få chansen, missförstå mig ej, men det är alldeles för stor vikt på det just nu. De lite mer "rutinerade" ryttarna har fått V75-ligan att rida. Det handlar om mycket färre lopp än de lopp som är utskrivna för de "orutinerade". Kanske kunde de lägga lika många lopp för båda parter. Då skulle det vara mer rättvist.

Jag kan tänka mig att ST tycker att detta är en jättebra satsning för att få fram nya ryttare, men de har nog inte insett hur verkligheten inom svensk monté ser ut. Klassen måste stiga både på häst- och ryttarsidan.

Inga kommentarer: