måndag 24 juni 2013

Montéseger 50 för mig!




 Rudolf dem Tredje vid segern i Mantorp 24/6 2013. Här tillsammans med några delägare! Foto: Magnus Strömsten

RUDOLF DEN TREDJE vann sin 10:e seger ikväll på Mantorp och jag vann min 50:e montéseger i karriären. Det är en milstolpe jag länge velat nå! Det är ingen större skillnad förutom att om man vill rida i Frankrike så är minimigränsen 50 vunna montélopp för att få starta där.

Rudolf var grym idag, vi red lugnt och fint långt ner i kön och attackerade 800 meter från mål. Han gick enligt de som klockar 13,7 sista 1500 metrarna. Segertid 16,6 över 2680 meter! Nu känns det oerhört skönt att vi gjorde hans båda halsoperationer. Nu är han tillbaka på riktigt!


Startlistan till söndagens montélopp i Sydney har kommit ut. Jag startar från spår 1, stillastående start över en engelsk mile. Jag har kollat ett lopp därifrån och man står blixtstilla och sen släpper de ner linor framför hästarna, ungefär som springbanden förr här i Sverige fast alla står helt stilla. 7 hästar på start. En häst på 10 meter tillägg och två stycken på 20 meter tillägg. Jenny rider från tillägg, hennes häst har förmodligen tjänat mycket mer än min. Det finns två reserver i loppet om någon häst skulle behöva strykas. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till segern och 50 montésegrar!
Intressant med stillastående start, har sett det på Nya Zeeland.
Spännande med bandstart, det kör de med på Bornholm också.
Springband är väl extra anlopp i starten för tilläggshästar:
http://www.guiden.se/artiklar/artiklar/20080129/s
Tror banden bara kallades band eller gummiband men är inte säker.
Här kan man läsa lite om hur det gick till förr:
http://travmuseet.com/index.php?page=en-travdag-foer-50-ar-sedan-2
Kul med din blogg.
/Anders