tisdag 1 april 2014

Nästan ett halvår...

Hej.

Jag vill be om ursäkt för att jag under en tid varit dålig på att svara och höra av mig till folk. Jag har haft bekymmer med kroppen sedan SM i oktober förra året. Det började med ryggen, sedan hela vänstersidan från fot till nacke. Jag är för en månad sedan behandlad med fyrdubbel dos antibiotika för Borreliainfektion. Rätt så lång tid från november-mars utan förbättring, med undantag för januari då jag testade att rida två lopp. Första loppet vann jag med A Big Surprise i Kalmar. Det andra loppet galopperade jag med Go de Luxe på Åby och samtidigt som jag skulle rida av banan kände jag ej vänsterbenet. Kändes inget bra alls..

Nu några veckor efter min behandling känner jag mig bra. Skön känsla igen. Har väl haft lite delade känslor när man ser andra ryttare rida mina hästar, när jag bara stått bredvid som hästskötare. Inte för att de rider bättre eller sämre än mig, utan mer för att tävla är det bästa jag vet och känslan att vinna lopp är det inte mycket som slår även om det finns annat viktigt i livet. Dock vet jag att alla idrottsmän blir skadade någon eller några gånger i livet, men har väl egentligen aldrig tänkt att det skulle hända mig. Ryggen vet jag att vi har dålig i släkten och att rida montélopp är väl kanske inte den bästa ställningen för ryggen. Men att en fästingjävel som jag inte ens vetat att jag haft ska kunna förstöra så mycket. Inte bara att jag haft ont i kroppen och varit helt sned utan även känslan psykiskt när man inte kan utföra sitt jobb, inte göra det man är bra på utan att veta vad som är fel. Motivationen förstörs lite på vägen, men nu känner jag att den börjar komma tillbaka. Nu vill jag tävla igen. Även om jag varit ute på endel trav med våra sulkyhästar så blir det aldrig samma känsla som när man själv rider, det är något speciellt.

Jag kommer att rida lopp på en lite mer lagom nivå framåt en tid, dels för att jag varit riktigt dålig i kroppen och för att "lagom är alltid bäst" även om jag gillat fara runt var och varannan dag i ur och skur och kommit hem lagom tills man ska börja jobba igen. Jag kommer främst rida hästar från pappas stall och kanske någon eller några hästar jag ridit innan och om man blir tillfrågad från andra stall. Jag kommer på pappret alltså ej sätta mig tillgänglig på alla banor och åka och rida allt man blir uppsatt på utan kan isåfall rida vid förfrågan.

Nu har vårt stall kommit igång för året. Måste säga att Chinook i Kalmar i fredags var grym med Stefan Söderkvist och även Zoella Coeur duktig i Mantorp som trea i måndags efter lopp i dödens hela vägen. Axevalla imorgon onsdag Timo Sisu och Örebro torsdag med Go de luxe i montéloppet där duktiga Anna Erixon rider. Jag rider mitt första lopp inom några veckor igen, något jag ser fram emot!

Min tvååring Windwalker känns fin och ska snart gå banjobb inför sitt premielopp. Om två år är det kanske han som vinner montélopp... Vem vet :)

//Em.

Inga kommentarer: